Hudební zvěřinec | expozice
ZA OPONOU PŘÍRODY
Motivem, který celý svět kolem nás propojuje je příroda. Ta je nekonečným inspiračním zdrojem pro mnohé lidské činnosti a tvorbu. Hudba a nástroje z ní vycházejí, ať už nápodobou, svým materiálem anebo sloužily jako inspirační zdroj pro hudební tvůrce. Idea hudebního zvěřince je tak ideálním způsobem, jak tuto inspiraci mezi hudbou a přírodou vysvětlit a zhmotnit. Otevírá se zde prostor pro vlastní imaginaci návštěvníka, hledání a hravost.
Příroda se odráží i v architektonickém řešení expozice. Organická křivka plynule propojuje všechny prostory, měkké tvarosloví evokuje blízkost přírody a vytváří různorodá zákoutí pro exponáty nebo aktivity. Je zde vytvořen mnohovrstevnatý imaginativní svět prosvítající přírody.
Návštěvník může nahlédnout za "oponu" do tajemného světa zvířat a hudby. Paneláž v tomto konceptu je oponou, za kterou se nachází druhý plán - svět zvířat instalovaných do dioramat, poslechová zákoutí (hnízdo nebo včelí úl), promítací prostory (večerníčky a labutí jezero), ale i prostory, kam vejde pouze dítě (např. prolézačka kočka leze dírou). Z opony někdy vykoukne i zvíře v podobě siluety, vždy nečekaně, je to motiv stínohry a prosvítání, který u malých návštěvníků může rozvinout jejich imaginaci.
Do paneláže (opony) je integrována většina vitrín. Zvířecí exponáty jsou většinou vystaveny ve formě dioramat, pro které vzníká prostor v oblých částech "za oponou". Některá zvířata mají své nory, hnízda nebo bidýlka. Tímto způsobem expozice se rozehrává několikaúrovňový plán paneláže.
Zásadní pro celou expozici je však hravost, vlastní bádání a zkoumání návštěvníků. Organická paneláž zde vytváří zálivy pro dílčí interaktivní prvky umístěné na ostrůvcích, kde jsou předměty, na které si mohou zahrát, drnknout nebo bouchnout. Haptická zkušenost je v současném světě velmi důležitá. V prostoru jsou také umístěny pultové vitríny. Některé z nich mají v sobě schované výsuvné šuplíky nebo panely, kde může být strukturována další informace. Zároveň návštěvník musí vyvinout aktivitu k jejich zkoumání, otočení nebo vysunutí.
- Klient
- Národní Muzeum
- Datum
- 2020
- Autor
- Tereza Dufková, Lucie Kirovová, grafika: Ondřej Zámiš, fotografie: Jiří Beran