Mateřská škola | V bytovkách
Mateřská škola je navržena jako elementární dvoupodlažní hmota výrazně členěná barevnými terasami, do kterých se otevírají jednotlivé třídy. Trojúhelníková okna do heren dodávají hmotě dynamický ráz a připomínají spolu s barevnými obdélníky teras základní tvary dětské stavebnice, stejně jako rytmus členění fasády připomíná cimbuří hradu z písku. Naším cílem bylo vytvořit jednoduchý objekt, který bude nabízet různorodý prostor pro hraní a dětské aktivity za každého počasí, prostor inspirující k rozvíjení kreativity a zejména prostor, který může přirozeně rozvíjet dětskou fantazii.
Hlavní hmota je orientována k ulici Vachkova a doplňuje urbanistickou ortogonální strukturu okolní zástavby. Hlavní vstup je umístěn v blízkosti vstupu do DOMU UM. Prostor před oběma objekty sloužícími dětem je koncipován jako drobné náměstí s okrasnými travinami a drobnými stromy, lokální místo pro setkávání dětí i rodičů s vlastním charakterem.
Na hlavní hmotu školky navazuje lehký prosklený krček, který vede podél severozápadní hranice pozemku a stávající liniové zeleně k zadní části zahrady a ústí do objektu malé semitransparentní tělocvičny navržené pro kapacitu jedné třídy. V tomto objektu jsou umístěny i dětské toalety pro zahradu a sklad venkovních hraček. Vstup na zahradu vede z tohoto krčku pod stínící ocelovou pergolou, kterou prorůstá jeden ze stávajících stromů. Zde si děti mohou hrát, i když venku prší nebo je ostré slunce. V jihovýchodním cípu pozemku je navržen sklad pro zahradní náčiní doplněný o drobnou pergolu a lavičky. Hlavní prostor zahrady je umístěn právě mezi výše zmíněnými dvěma pergolami. Herní prostor je modelován terénními vlnami se skluzavkami, které obepínají centrální pískoviště. V blízkosti pískoviště je navržen i vodní prvek – mechanická pumpa napojena na systém korýtek, kde mohou děti sledovat tok vody a jeho sílu při pohánění malých vodních mlýnů. Na zahradě jsou zamýšleny kromě herních prvků např. i dětské záhony, kde se mohou děti cvičit v pěstování rostlin.
- Klient
- Praha 22
- Datum
- 2019
- Autor
- Tereza Dufková, Lucie Kirovová, spolupráce Stopro spol. s r. o.